Οι Έλληνες αγοράζουν τρόφιμα με γνώμονα το πορτοφόλι, διακοπές γιοκ φέτος για 1 στους 2 καταναλωτές

01/06/2023

Ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την… τσέπη των πολιτών, τη δυνατότητά τους για διακοπές και το κατά πόσο τους βοήθησε το Market Pass.

Ο πληθωρισμός έχει επιδράσει στις συνήθειες των καταναλωτών, που δείχνουν να «σφίγγουν το ζωνάρι» και να κάνουν ό,τι είναι εφικτό για εξοικονόμηση χρημάτων και αύξηση των εσόδων τους. 

Σύμφωνα με τα βασικά στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, η χρηματική δαπάνη αποτελεί πλέον το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων (για δύο στους τρεις καταναλωτές). Επίσης, ένας στους δύο θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2023. Όσον αφορά το Market Pass, υπάρχει θετική επίδραση στην αγορά αλλά σε μικρό βαθμό.

Ειδικότερα, το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:

Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α. Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο. Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του. Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του. Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Αγοραστικές συνήθειες εξοικονόμησης χρημάτων

Βασικό κριτήριο-παράγοντας επιλογής τροφίμων

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα 2. Στο σχήμα καταγράφει διαχρονικά την προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3 όπου ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ ένας στους τρεις δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Έξι στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ τέσσερις στους δέκα ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.

Εκτιμήσεις για διακοπές 2023

#ΙΕΛΚΑ #ΤΡΟΦΙΜΑ #ΑΚΡΙΒΕΙΑ #ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ #ΔΙΑΚΟΠΕΣ #ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ #MARKET_PASS

 

 

​ 

 

Dnews: Τελευταία νέα και ειδήσεις 

Δημοφιλή Θέματα

Latest from Blog

Μαρίνα Φαλήρου: Γερανοφόρο όχημα παρέσυρε και σκότωσε πεζό

Τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε στη Μαρίνα Φαλήρου καθώς γερανοφόρο όχημα παρέσυρε και σκότωσε πεζό, το πρωί της Παρασκευής (10.1.25). Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το δυστύχημα έγινε όταν το γερανοφόρο έκανε όπισθεν με αποτέλεσμα να παρασύρει τον πεζό. Ο άνδρας μεταφέρθηκε βαριά τραυματισμένος στο νοσοκομείο, όπου και εξέπνευσε. Για το συμβάν…

Κρήτη: 60χρονη βρέθηκε σε κωματώδη κατάσταση και με τραύμα στο κεφάλι στο σπίτι της

Βαριά τραυματισμένη και σε κωματώδη κατάσταση βρέθηκε μια 60χρονη γυναίκα μέσα το σπίτι της στο Κάτω Βαλσαμόνερο Ρεθύμνου. Γείτονες της γυναίκας που βρέθηκε βαριά τραυματισμένη στο Ρέθυμνο, επειδή δεν την είχαν δει δύο μέρες ανησύχησαν και ειδοποίησαν την αστυνομία. Η άτυχη γυναίκα βρέθηκε χτυπημένη στο κεφάλι και μεταφέρθηκε στο γενικό…

Καιρός: Ψυχρή εισβολή θα χτυπήσει τη χώρα από την Κυριακή – Χιόνια και τσουχτερό κρύο

Για λίγες ώρες θα διατηρηθεί το ανοιξιάτικο σκηνικό του καιρού, καθώς από την Κυριακή όλα αλλάζουν με μια ψυχρή εισβολή που έρχεται από τα Βαλκάνια. Η ψυχρή εισβολή που θα αλλάξει ολοκληρωτικά τον καιρό στη χώρα μας θα φέρει ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες και χιόνια ακόμα και μέσα στις πόλεις. Μάλιστα…

Άδωνις Γεωργιάδης για πτώση ασανσέρ στον Ερυθρό Σταυρό: Έχει τηρηθεί ο νόμος στο 100%

Στο περιστατικό με την πτώση του ασανσέρ στο νοσοκομείο «Ερυθρός Σταυρός» το μεσημέρι της Πέμπτης (9.1.25) αναφέρθηκε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Real Fm 97,8. Όπως τόνισε o Άδωνις Γεωργιάδης «έχει τηρηθεί ο νόμος από το νοσοκομείο Ερυθρός Σταυρός στο 100%». «Σήμερα το πρωί στον Real…

Θεσσαλονίκη: Αποκαταστάθηκε η λειτουργία του Μετρό μετά την πρωινή διακοπή

Λύθηκε το τεχνικό πρόβλημα που παρουσιάστηκε στο Μετρό Θεσσαλονίκης με συνέπεια το πρωί της Παρασκευής (10.01.2025) να διακοπούν τα δρομολόγια. Μετά από λίγες ώρες ταλαιπωρίας η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης επανήλθε στον σταθμό που είχε παρουσιαστεί το πρόβλημα. Η εταιρεία, μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της υποστηρίζει ότι η αναστολή των…