Αυτοκίνητο: Οι διαφορές του αυτόματου με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων

24/02/2023

Άλλοι οδηγοί είναι «υπέρμαχοι» του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων και άλλοι «ψηφίζουν» το χειροκίνητο – Ποιες είναι οι διαφορές τους

Αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων; Η απάντηση είναι δύσκολη, καθώς το καθένα από αυτά έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Εκατέρωθεν τα δύο συστήματα μετάδοσης έχουν φανατικούς οπαδούς και πολλές φορές το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αυτό που καθορίζει την επιλογή μιας έκδοσης ενός αυτοκινήτου.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν χρειάζονται χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς οι ηλεκτροκινητήρες παρέχουν άμεση ισχύ και προσφέρουν καλύτερη ισορροπία μεταξύ επιτάχυνσης και τελικής ταχύτητας. Ορισμένοι κατασκευαστές όπως η Audi ή η Porsche χρησιμοποιούν μερικές φορές κιβώτια 2 ταχυτήτων για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε υψηλότερες ταχύτητες.

Τα αυτόματα κιβώτια γνωρίζουν ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και μπορούν να φθάσουν μέχρι και τις 9 σχέσεις. Προσφέρουν άνεση κατά την οδήγηση, ξεκούραστες διαδρομές μέσα στην πόλη, κυρίως σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται ηλεκτρονικά και με τέτοιο τρόπο που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου. Οι αλλαγές ταχυτήτων στο αυτόματο κιβώτιο γίνονται πολύ γρηγορότερα από τα χειροκίνητα. Αν και η αποτελεσματικότητα είναι καλύτερη, εντούτοις στερούν από τον οδηγό τον έλεγχο και την οδηγική απόλαυση. Αυτός και είναι ένας βασικός λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν και τη δυνατότητα της χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων στα αυτόματα αυτοκίνητα με την χρήση χειριστηρίων. Επίσης, ο μεγάλος αριθμός σχέσεων αυξάνει την πολυπλοκότητα, το κόστος και το βάρος του αυτοκινήτου.

Όσο περνάει ο καιρός, όλο και περισσότερο τα αυτόματα κιβώτια κερδίζουν έδαφος. Οι Ευρωπαίοι οδηγοί, αλλά και οι Έλληνες προτιμούν κατά βάση χειροκίνητα κιβώτια, σε αντίθεση με τους οδηγούς της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Αυστραλίας και της Κίνας που τα αυτόματα κιβώτια είναι αυτά που πρωταγωνιστούν στις πωλήσεις. Τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη θεωρούνται από τις καλύτερες επιλογές, καθώς οι ταχύτητες αλλάζουν γρηγορότερα, δεν παράγεται θόρυβος και η επιτάχυνση γίνεται πιο ομαλή. Επιπλέον, η ταχύτητα του κινητήρα εσωτερικής καύσης μπορεί πάντα να ρυθμιστεί στην τρέχουσα βέλτιστη ταχύτητα με γνώμονα την οικονομία καυσίμου.

Το κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη ή άμεσης αλλαγής ταχυτήτων χρησιμοποιεί δύο χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, καθένα από τα οποία διαχειρίζεται τις ζυγές και τις μονές ταχύτητες. Το κατάλληλο γρανάζι συνδέεται με τους κινητήριους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη ανά τμήμα μετάδοσης. Κατά την αλλαγή ταχύτητας, ο συμπλέκτης του ενός τμήματος ανοίγει ενώ το άλλο κλείνει ταυτόχρονα. Αυτό σημαίνει ότι οι ταχύτητες μπορούν να αλλάξουν αυτόματα (ή χειροκίνητα από τα χειριστήρια) υπό φορτίο χωρίς διακοπή στην πρόσφυση.

Δύο άξονες μετάδοσης

Τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, από την άλλη, αποτελούνται συνήθως από δύο άξονες μετάδοσης με πολλά ζεύγη γραναζιών, τα οποία είναι τοποθετημένα στον άξονα έτσι ώστε να μπορούν να μετακινηθούν πλευρικά. Τα πλεονεκτήματα του χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων έγκεινται στο υψηλό επίπεδο απόδοσης, όπως καλές επιδόσεις, οδηγική απόλαυση, χαμηλή κατανάλωση, συμπαγείς διαστάσεις και χαμηλό κόστος κατασκευής.

Ως προς την κατασκευή τους υπάρχει απλότητα και χαμηλό βάρος. Τα σύγχρονα χειροκίνητα κιβώτια διαθέτουν από 5 ως 7 σχέσεις (πχ. Porsche 911, Chevrolet Corvette) με την συντριπτική πλειοψηφία αυτών να έχουν 5 ή 6 σχέσεις. Στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων, η κατάσταση είναι μικτή και εξαρτάται αποκλειστικά από τον τρόπο οδήγησης.

Συμπερασματικά, τα αυτόματα κιβώτια υπερτερούν των χειροκίνητων στην άνεση και την ταχύτητα αλλαγής σχέσεων, όμως είναι πιο βαριά από τα χειροκίνητα και επηρεάζουν την ισορροπία του εμπρός μέρους του αυτοκινήτου λόγω βάρους. Από την άλλη τα χειροκίνητα κιβώτια προσφέρουν οδηγική απόλαυση, χαμηλότερο κόστος αγοράς και λιγότερο βάρος, όμως χάνουν σε άνεση εντός αστικού περιβάλλοντος.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

#ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

 

 

​ 

 

Δημοφιλή Θέματα

Latest from Blog

Φωτιά στο εργοστάσιο της «Καραμολέγκος» στο Κορωπί: Εικόνες καταστροφής με τεράστιες φλόγες να έχουν τυλίξει τις εγκαταστάσεις

Τεράστιες διαστάσεις έχει πάρει η φωτιά που ξέσπασε το απόγευμα της Τρίτης (14/1/25) στις εγκαταστάσεις της εταιρείας άρτου «Απολλώνιον» του ομίλου «Καραμολέγκος», στο Κορωπί. Η φωτιά στο εργοστάσιο του «Καραμολέγκου» ξέσπασε στις 17.45, στην περιοχή του Κορωπίου και αμέσως σήμανε συναγερμός στην Πυροσβεστική. Αυτή την ώρα, επιχειρούν στο σημείο 50…

Λιβαδειά: Επιχείρηση απεγκλωβισμού τριών ατόμων από ξενώνα στο Ζερίκι – Το χιόνι ξεπέρασε τους 40 πόντους

Μεγάλη περιπέτεια περίμενε 3 ανθρώπους στο χωριό Ζερίκι στη Λιβαδειά οι οποίο εγκλωβίστηκαν μέσα σε ξενώνα από τα πυκνά χιόνια που έπεσαν στην περιοχή. Οι τρεις εγκλωβισμένοι κάλεσαν σε βοήθεια μέσω του 112, με τους πυροσβέστες και τους εθελοντές να σπεύδουν στο χωριό της Λιβαδειάς για να μαζέψουν τα χιόνια…

Καιρός: Ποια σχολεία θα παραμείνουν κλειστά την Τετάρτη λόγω του χιονιά

Πυκνά χιόνια αναμένονται και την Τετάρτη (14.01.2025) σε αρκετές περιοχές της χώρας, με τους δήμους να ανακοινώνουν τα σχολεία που θα παραμείνουν κλειστά. Αν και την Τετάρτη δεν αναμένεται να πέσουν τα χιόνια που έπεσαν τις τελευταίες 2 ημέρες, ορισμένοι δήμαρχοι θα κρατήσουν κλειστά τα σχολεία των περιοχών τους για…

Συνελήφθη συνταγματάρχης με υλικό παιδικής πορνογραφίας – Υπηρετεί στο ΓΕΣ

Στη σύλληψη ενός 55χρονου συνταγματάρχη προχώρησαν οι αρχές την Τρίτη (14.01.2025), ο οποίος κατηγορείται για κατοχή παιδικής πορνογραφίας. Ο εν ενεργεία συνταγματάρχης αναμένεται να οδηγηθεί στο στρατοδικείο, αφού στην κατοχή του εντοπίστηκαν χιλιάδες αρχεία υλικού παιδικής πορνογραφίας με αποτέλεσμα η αστυνομία να προχωρήσει στη σύλληψή του. Θα ακολουθηθεί η ποινική…