Πανελλήνιες: Τα θέματα που έπεσαν τα 3 τελευταία χρόνια στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

21/05/2024

Στην τελική ευθεία για τις Πανελλήνιες 2024 χιλιάδες υποψήφιοι των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ, καθώς οι Πανελλαδικές εξετάσεις ξεκινούν στις 30 Μαΐου 2024.

Οι διαγωνιζόμενοι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024 πρέπει να διαχειριστούν και το άγχος που τους καταβάλλει όταν φθάνει η στιγμή των πανελλαδικών εξετάσεων, που αποτελεί, αν μη τι άλλο, μια στρεσογόνα κατάσταση.

Η εξέταση των μαθητών και μαθητριών είναι ενιαία για τη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Λογοτεχνία και γίνεται σε κείμενα λογοτεχνικά και μη λογοτεχνικά τα οποία δεν εμπεριέχονται στα διδακτικά βιβλία.

Πρώτοι θα εξεταστούν στο μάθημα των Νέων Ελληνικών οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, ενώ μία ημέρα αργότερα, στις 31 Μαϊου 2024, τη σκυτάλη θα πάρουν οι μαθητές των Γενικών Λυκείων.

Για τη Νεοελληνική Γλώσσα, οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να είναι σε θέση να απαντούν σε ερωτήματα / ερωτήσεις που απορρέουν από κείμενα που αναφέρονται σε κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες, όπως αυτοί ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται:

α) να κατανοούν τη γλωσσική μορφή των κειμένων και τα κειμενικά τους χαρακτηριστικά, τη σχέση που έχει η γλώσσα και η οργάνωση του κειμένου με την περίσταση και τον σκοπό της επικοινωνίας,

β) να ερμηνεύουν και να προσεγγίζουν κριτικά τα κείμενα με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο αναπαριστώνται ιδέες, αντιλήψεις, προκαταλήψεις για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον κόσμο,

γ) να συγκρίνουν κείμενα ως προς τις δύο προηγούμενες διαστάσεις με στόχο τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ των κειμένων ως προς τη γλώσσα, το μέσο, τους σημειωτικούς τρόπους, το κειμενικό είδος, τις αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, τον τρόπο προσέγγισης του θέματος κ.λπ.

δ) να παράγουν κείμενα, με βάση τα μελετώμενα κείμενα με στόχο: i) τον μετασχηματισμό των γλωσσικών και νοηματικών δομών (σημασιών) των κειμένων ή/και ii) τη συνοπτική παρουσίαση του περιεχομένου των κειμένων και iii) τη διατύπωση και έκφραση δικών τους απόψεων, σε επικοινωνιακό πλαίσιο, σχετικά με συγκεκριμένα ερωτήματα που τίθενται στα κείμενα αναφοράς.

Για τη Λογοτεχνία, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει να είναι σε θέση να τοποθετούνται με ένα ερμηνευτικό σχόλιο στο θέμα ή ερώτημα που οι ίδιοι/ες πιστεύουν ότι θέτει το κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες μεταξύ τους ή και με στοιχεία συγκειμένου, με σκοπό να τεκμηριώνουν τις προσωπικές θέσεις και ανταποκρίσεις τους.

Πιο συγκεκριμένα, ο/η μαθητής/-ήτρια αναμένεται να είναι σε θέση:

– να εντοπίσει ποιο είναι, κατά τη γνώμη του/της, το θέμα του κειμένου.

– να καταγράψει το ερώτημα ή τα ερωτήματα που απορρέει/-ουν από τον τρόπο που χειρίζεται ο/η συγγραφέας το θέμα του/της.

– να αξιολογήσει ποιο από τα ερωτήματα παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον ίδιο/-α και σε αυτό να στηρίξει το ερμηνευτικό του/της σχόλιο.

Τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες οφείλουν να τεκμηριώνουν τις απαντήσεις τους με αναφορές στο κείμενο ή σε συγκεκριμένους κειμενικούς δείκτες.

Τα κριτήρια με τα οποία κρίνεται η πληρότητα των απαντήσεων των μαθητών και των μαθητριών είναι: η ποιότητα (αλήθεια και ακρίβεια των δεδομένων), η ποσότητα (η επάρκεια των στοιχείων), η συνάφεια του περιεχομένου με τον επικοινωνιακό στόχο και η σαφήνεια σε επίπεδο έκφρασης και διατύπωσης του περιεχομένου (περισσότερα βλ. Γραμματική Ν.Ε.Γ., σσ. 169-171).

Τα θέματα που έπεσαν τα 3 τελευταία χρόνια

Πανελλήνιες: Τα θέματα που έπεσαν στη Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία το 2021.

Πανελλήνιες: Τα θέματα που έπεσαν στη Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία το 2022.

Πανελλήνιες: Τα θέματα που έπεσαν στη Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία το 2023.

Πανελλήνιες 2024 – Πρόγραμμα Ημερήσιων και Εσπερινών ΓΕΛ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31-5-2024
– ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ).

ΤΡΙΤΗ 4-6-2024
– ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ).
– ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ).
– ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ).

ΠΕΜΠΤΗ 6-6-2024
– ΛΑΤΙΝΙΚΑ (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ).
– ΧΗΜΕΙΑ (Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ).
– ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ).

ΤΕΤΑΡΤΗ 12-6-2024
– ΙΣΤΟΡΙΑ (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ).
– ΦΥΣΙΚΗ (Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ).
– ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ).

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες.

Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ.

Πανελλήνιες 2024 – Πρόγραμμα Ημερήσιων και Εσπερινών ΕΠΑΛ

ΠΕΜΠΤΗ 30-5-2024: ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.

ΣΑΒΒΑΤΟ 1-6-2024: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Άλγεβρα).

ΔΕΥΤΕΡΑ 3-6-2024: ΑΝΑΤΟΜΙΑ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ II, ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΑΟΘ), ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ, ΑΡΧΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ.

ΤΕΤΑΡΤΗ 5-6-2024: ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ 2, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ, ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ-ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ-ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ.

ΤΡΙΤΗ 11-6-2024: ΥΓΙΕΙΝΗ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ, ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (ΑΟΔ), ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ.

ΠΕΜΠΤΗ 13-6-2024: ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ, ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ, ΝΑΥΤΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14-6-2024: ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ, ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ, ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ II (ΜΕΚ ΙΙ), ΨΗΦΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ.

ΔΕΥΤΕΡΑ 17-6-2024: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΥΞΗΣ-ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ, ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ.

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες, εκτός από το μάθημα ειδικότητας: Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, για το οποίο η διάρκεια εξέτασης είναι τέσσερις (4) ώρες.

Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ.

To άρθρο Πανελλήνιες: Τα θέματα που έπεσαν τα 3 τελευταία χρόνια στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

 

Δημοφιλή Θέματα

Latest from Blog

Κλειστοί δρόμοι στου Ζωγράφου – Έπεσαν λάδια στο οδόστρωμα

Κυκλοφοριακό κομφούζιο στου Ζωγράφου καθώς έχουν κλείσει δρόμοι επειδή έχουν πέσει λάδια στο οδόστρωμα. Οι δρόμοι που έχουν κλείσει στου Ζωγράφου λόγω ολισθηρότητας είναι α)η οδός Ανακρέοντος από τη συμβολή της με την οδό Κερασούντος, β)η οδός Κλείτου από το ύψος της οδού Αυξεντίου και γ)η οδός Λιβύης από το…

Ισχυρός σεισμός 5,2 Ρίχτερ στις Κυκλάδες ανάμεσα σε Σαντορίνη και Αμοργό – Έγινε αισθητός στην Αττική

Νέος ισχυρός σεισμός 5,2 Ρίχτερ σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης (05/02/2025) στις Κυκλάδες, ενώ έγινε αισθητός και στην Αττική. Νωρίτερα είχε σημειωθεί νέος σεισμός μεγέθους 4,7 Ρίχτερ στην ίδια περιοχή στις Κυκλάδες ανάμεσα σε Σαντορίνη και Αμοργό στο ρήγμα που δίνει τις συνεχείς σεισμικές δονήσεις τα τελευταία 24ωρα. Στον ρυθμό…

Σεισμός 3,7 Ρίχτερ στο Λαύριο – Αισθητός στην Αττική

Σεισμός μεγέθους 3,7 Ρίχτερ σημειώθηκε στην θαλάσσια περιοχή του Λαυρίου το βράδυ της Τετάρτης (05.02.2025). Ο σεισμός σημειώθηκε ανοιχτά του Λαυρίου στις 21:08 το βράδυ, και συγκεκριμένα 17 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Αγίας Μαρίνας Λαυρεωτικής. Σύμφωνα με την αυτόματη λύση του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, είχε εστιακό βάθος 10 χιλιόμετρα, ενώ έγινε αισθητός…

Καβάλα: Συνελήφθη 62χρονος καθηγητής γυμνάσιου για ασέλγεια σε βάρος ανήλικης

Στη σύλληψη ενός 62χρονου καθηγητή σε γυμνάσιο της Καβάλας προχώρησαν οι Αρχές για ασέλγεια σε βάρος 16χρονης μαθήτριάς του με νοητική υστέρηση, ενώ η δικογραφία περιλαμβάνει και πορνογραφία ανηλίκων. Σύμφωνα με πληροφορίες, από την έρευνα που έγινε στο σπίτι του 62χρονου καθηγητή μουσικής, που κατηγορείται για ασέλγεια, βρέθηκε USB με…

Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός 1-0: «Λύτρωση» με γκολάρα του Μουζακίτη στις καθυστερήσεις και πρόκριση στα ημιτελικά του Κυπέλλου

Με εκπληκτικό buzzer beater του Χρήστου Μουζακίτη, ο Ολυμπιακός νίκησε τον Παναθηναϊκό (1-0) στο “Καραϊσκάκης” με -μετά το 1-1 του ΟΑΚΑ- πήρε την πρόκριση στα ημιτελικά του Κυπέλλου Ελλάδας, εκεί όπου θα αντιμετωπίσει την ΑΕΚ. Ο Ολυμπιακός είδε τον Αγιούμπ Ελ Κααμπί να στέλνει την μπάλα στο δοκάρι με εκτέλεση…