Για τον χαρακτηρισμό «τερατούργημα» που χρησιμοποίησε ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος για την εικονογράφηση του εσωτερικού στο εκκλησάκι της Παναγίας Καταφυγιώτισσας στον όρμο του Σουνίου από τον Δημήτρη Μυταρά, τοποθετήθηκε ο γιος του μεγάλου ζωγράφου.
Ο γιος του Δημήτρη Μυταρά, Αριστείδης, μιλώντας στο Live News, δήλωσε έντονα ενοχλημένος από τις αναφορές του Μητροπολίτη για «τερατογραφήματα» και υπερασπίζεται το έργο του πατέρα του.
«Αυτό που με ενόχλησε σίγουρα είναι ο χαρακτηρισμός. Το χαρακτήρισε τερατογράφημα, όπου τερατογράφημα παραπέμπει σε κάτι τερατόμορφο, δηλαδή κάτι που προκαλεί αποστροφή με την ασχήμια του ουσιαστικά και δεν είναι λέξη που αναφέρεται σε κάτι που φεύγει από την παράδοση, που είναι αυτό που έχουμε σίγουρα εδώ. Δεν προσπάθησε ο πατέρας μου να κάνει αγιογραφία κλασσικού τύπου», ανέφερε ο Αριστείδης Μυταράς.
Το εκκλησάκι που φέρει τη σφραγίδα του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου έκλεισε μέχρι νεοτέρας, με τον ιεράρχη που αναιρεί την άδεια λειτουργίας του ναού.
Όπως είχε πει ο Δημήτρης Μυταράς που πέθανε το 2017 στα 83 χρόνια της ζωής του, είχε προτείνει ο ίδιος να δημιουργήσει στο εσωτερικό του ναού, υπό έναν όρο: «Όταν είδα αυτό εκκλησάκι είπα ”θέλετε να σας το ζωγραφίσω”. Αλλά είπα θα το ζωγραφίσω όπως ξέρω εγώ».
Ο Δημήτρης Μυταράς ολοκλήρωσε αυτό που είχε στο μυαλό του το 2006 μέσα σε 9 μήνες. Το εσωτερικό της εκκλησίας ξεφεύγει από τα συνηθισμένα. Αντί για τις βυζαντινές αγιογραφίες, τοίχοι πλημμυρισμένοι από χρώματα.
«Τερατογράφημα είναι έτσι αιχμηρή λέξη, κακόηχη και συμπεραίνω ότι είναι σχόλιο περί αισθητικής και αισθάνομαι ότι δεν είναι ρόλος του Νικόλαου να κάνει σχόλια περί αισθητικής, πιθανόν ο ίδιος να έβρισκε ενοχλητικό να ακούσει έναν ζωγράφο να μιλάει με ύφος και με αναιδή τρόπο για τη θρησκεία. Θα περίμενα από εκείνον να ασχολείται με την εκκλησία», σχολίασε ο Αριστείδης Μυταράς.
Στους τοίχους, οι μορφές των ανέμων και μια οροφή ντυμένη στο γαλάζιο. Όλη η εικονογράφηση μοιάζει να έχει κίνηση. Το ύφος του Δημήτρη Μυταρά αναγνωρίζεται αμέσως από τους γνώστες. Μπροστά στην Ωραία Πύλη, τοποθετήθηκαν δύο εικόνες και άλλη μία ακριβώς μπροστά για τους προσκυνητές.
Αυτή η εικονογράφηση, που δεν θυμίζει σε τίποτα τις αυστηρές βυζαντινές αγιογραφίες, είναι και η πραγματική αιτία πίσω από την απόφαση της Μητρόπολης να απαγορεύσει στο εξής λειτουργίες και μυστήρια στο εσωτερικό του ναού.
«Κυρίως θα περίμενα να προωθεί ενότητα, αγάπη, υψηλά συναισθήματά, να έχει ευγενικό προφίλ. Αυτά περιμένω από την εκκλησία, να είναι ένας φάρος για τους υπόλοιπους, ένα πρότυπο, δεν το είδα αυτό με αυτούς τους χαρακτηρισμούς», σημείωσε.
«Ο καθένας έχει δικαίωμα να κρίνει την Τέχνη»
Ο δικηγόρος, Στέλιος Γκαρίπης, μίλησε στο Live News για τις ζωγραφιές στο εκκλησάκι: «Εγώ είμαι προκατειλημμένος υπέρ του Δημήτρη Μυταρά. Είναι η σύγχρονη ελληνική ζωγραφική. Εδώ έχουμε να κάνουμε με διαφορετικά πράγματα. Ο Μητροπολίτης έχει κάθε δικαίωμα, όπως και ο καθένας, να χαρακτηρίσει την τέχνη όπως το επιθυμεί. Εμένα μου αρέσει αλλά από εκεί και πέρα το πώς θα είναι ο ναός μέσα είναι ένα της εκκλησίας να το κρίνει. Η Εκκλησία έκρινε ότι δεν είναι σωστό».
«Ο Μητροπολίτης έχει κάθε δικαίωμα να το πράξει. Ο καθένας έχει δικαίωμα να κρίνει την Τέχνη. Εγώ έχω πάει σε αυτήν την εκκλησία και έχω ευχάριστες αναμνήσεις», επισήμανε.
To άρθρο Δημήτρης Μυταράς: «Με ενόχλησε ο χαρακτηρισμός τερατογράφημα» λέει ο γιος του για το έργο τέχνης σε εκκλησάκι δημοσιεύτηκε στο NewsIT .