Αυτοκίνητο: Οι διαφορές του αυτόματου με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων

24/02/2023

Άλλοι οδηγοί είναι «υπέρμαχοι» του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων και άλλοι «ψηφίζουν» το χειροκίνητο – Ποιες είναι οι διαφορές τους

Αυτόματο ή χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων; Η απάντηση είναι δύσκολη, καθώς το καθένα από αυτά έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Εκατέρωθεν τα δύο συστήματα μετάδοσης έχουν φανατικούς οπαδούς και πολλές φορές το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αυτό που καθορίζει την επιλογή μιας έκδοσης ενός αυτοκινήτου.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν χρειάζονται χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς οι ηλεκτροκινητήρες παρέχουν άμεση ισχύ και προσφέρουν καλύτερη ισορροπία μεταξύ επιτάχυνσης και τελικής ταχύτητας. Ορισμένοι κατασκευαστές όπως η Audi ή η Porsche χρησιμοποιούν μερικές φορές κιβώτια 2 ταχυτήτων για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε υψηλότερες ταχύτητες.

Τα αυτόματα κιβώτια γνωρίζουν ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και μπορούν να φθάσουν μέχρι και τις 9 σχέσεις. Προσφέρουν άνεση κατά την οδήγηση, ξεκούραστες διαδρομές μέσα στην πόλη, κυρίως σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται ηλεκτρονικά και με τέτοιο τρόπο που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου. Οι αλλαγές ταχυτήτων στο αυτόματο κιβώτιο γίνονται πολύ γρηγορότερα από τα χειροκίνητα. Αν και η αποτελεσματικότητα είναι καλύτερη, εντούτοις στερούν από τον οδηγό τον έλεγχο και την οδηγική απόλαυση. Αυτός και είναι ένας βασικός λόγος που οι αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν και τη δυνατότητα της χειροκίνητης αλλαγής ταχυτήτων στα αυτόματα αυτοκίνητα με την χρήση χειριστηρίων. Επίσης, ο μεγάλος αριθμός σχέσεων αυξάνει την πολυπλοκότητα, το κόστος και το βάρος του αυτοκινήτου.

Όσο περνάει ο καιρός, όλο και περισσότερο τα αυτόματα κιβώτια κερδίζουν έδαφος. Οι Ευρωπαίοι οδηγοί, αλλά και οι Έλληνες προτιμούν κατά βάση χειροκίνητα κιβώτια, σε αντίθεση με τους οδηγούς της Ιαπωνίας, των ΗΠΑ, της Αυστραλίας και της Κίνας που τα αυτόματα κιβώτια είναι αυτά που πρωταγωνιστούν στις πωλήσεις. Τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη θεωρούνται από τις καλύτερες επιλογές, καθώς οι ταχύτητες αλλάζουν γρηγορότερα, δεν παράγεται θόρυβος και η επιτάχυνση γίνεται πιο ομαλή. Επιπλέον, η ταχύτητα του κινητήρα εσωτερικής καύσης μπορεί πάντα να ρυθμιστεί στην τρέχουσα βέλτιστη ταχύτητα με γνώμονα την οικονομία καυσίμου.

Το κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη ή άμεσης αλλαγής ταχυτήτων χρησιμοποιεί δύο χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, καθένα από τα οποία διαχειρίζεται τις ζυγές και τις μονές ταχύτητες. Το κατάλληλο γρανάζι συνδέεται με τους κινητήριους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη ανά τμήμα μετάδοσης. Κατά την αλλαγή ταχύτητας, ο συμπλέκτης του ενός τμήματος ανοίγει ενώ το άλλο κλείνει ταυτόχρονα. Αυτό σημαίνει ότι οι ταχύτητες μπορούν να αλλάξουν αυτόματα (ή χειροκίνητα από τα χειριστήρια) υπό φορτίο χωρίς διακοπή στην πρόσφυση.

Δύο άξονες μετάδοσης

Τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων, από την άλλη, αποτελούνται συνήθως από δύο άξονες μετάδοσης με πολλά ζεύγη γραναζιών, τα οποία είναι τοποθετημένα στον άξονα έτσι ώστε να μπορούν να μετακινηθούν πλευρικά. Τα πλεονεκτήματα του χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων έγκεινται στο υψηλό επίπεδο απόδοσης, όπως καλές επιδόσεις, οδηγική απόλαυση, χαμηλή κατανάλωση, συμπαγείς διαστάσεις και χαμηλό κόστος κατασκευής.

Ως προς την κατασκευή τους υπάρχει απλότητα και χαμηλό βάρος. Τα σύγχρονα χειροκίνητα κιβώτια διαθέτουν από 5 ως 7 σχέσεις (πχ. Porsche 911, Chevrolet Corvette) με την συντριπτική πλειοψηφία αυτών να έχουν 5 ή 6 σχέσεις. Στον τομέα της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών ρύπων, η κατάσταση είναι μικτή και εξαρτάται αποκλειστικά από τον τρόπο οδήγησης.

Συμπερασματικά, τα αυτόματα κιβώτια υπερτερούν των χειροκίνητων στην άνεση και την ταχύτητα αλλαγής σχέσεων, όμως είναι πιο βαριά από τα χειροκίνητα και επηρεάζουν την ισορροπία του εμπρός μέρους του αυτοκινήτου λόγω βάρους. Από την άλλη τα χειροκίνητα κιβώτια προσφέρουν οδηγική απόλαυση, χαμηλότερο κόστος αγοράς και λιγότερο βάρος, όμως χάνουν σε άνεση εντός αστικού περιβάλλοντος.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

#ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

 

 

​ 

 

Δημοφιλή Θέματα

Latest from Blog

Ποια κυβέρνηση της κεντροαριστεράς «βλέπει» ο Νίκος Ανδρουλάκης 

Αν κερδίσει τις επόμενες εκλογές και μόνο τότε, ανάλογα με τα προοδευτικά κόμματα που θα εκπροσωπούνται στη Βουλή, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ θα απευθυνθεί στους δυνητικούς κυβερνητικούς εταίρους του. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι η τελευταία επιλογή. Ακόμη και στενοί συνεργάτες του Νίκου Ανδρουλάκη ξαφνιάστηκαν από τη σαφή αναφορά του (στον…

Χρυσάφι πιάνει, κάρβουνο γίνεται – Τίποτε δεν πάει καλά για τον Στέφανο

Προβληματισμός για το αν το «Κίνημα Δημοκρατίας» θα μπορέσει να φτάσει μέχρι τις εκλογές! Στην κυκλοφορία του βιβλίου του επένδυσε πολλά ως προς την αντιμετώπιση της χαμένης δυναμικής του. Αν όχι για να κερδίσει πολιτικά οφέλη ο ίδιος για να αποδυναμωθεί ο βασικός του στόχος, ο ΣΥΡΙΖΑ. Την ημέρα που…

Λάρισα: Νέα μαρτυρία για την εξαφάνιση του 39χρονου Βασίλη – Ζευγάρι ισχυρίζεται ότι τον είδε 500 μέτρα από το σπίτι του

 Δεν έχει τέλος το θρίλερ γύρω από την εξαφάνιση του 39χρονου Βασίλη, του οποίου τα ίχνη χάθηκαν από τις 30 Δεκεμβρίου 2024, στην Λάρισα. Ψεύτικες αποδείχτηκαν τελικά οι ελπίδες που είχαν «γεννηθεί» την περασμένη Παρασκευή από τις μαρτυρίες κατοίκων της Θεσσαλονίκης στην εκπομπή Live News. Το άτομο που υποδείκνυαν ως…

Πανελλήνιες 2025: Αυτοί είναι οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων – Τι πρέπει να γνωρίζετε

Ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας οι συντελεστές βαρύτητας για τις Πανελλήνιες 2025 των Γενικών Λυκείων έτους 2025. Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, «από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοινώνεται ότι δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 12/τ.Β΄/2025) η αριθμ. Φ.253.1/389/Α5/9-1-2025 υπουργική απόφαση με θέμα «Συντελεστές βαρύτητας…

Κρήτη: 48χρονος ακρωτηριάστηκε σε σφοδρό τροχαίο – Βίντεο ντοκουμέντο από την σοκαριστική σύγκρουση

Άλλο ένα σοβαρό τροχαίο στην Κρήτη, ήρθε στο φως της δημοσιότητας ενάμιση χρόνο μετά, όταν ένας 48χρονος έχασε το πόδι του αφού οδηγός αυτοκινήτου τον χτύπησε και τον παράτησε αιμόφυρτο στον δρόμο. Σε βίντεο που εξασφάλισε αποκλειστικά η εκπομπή Live News, ένας 42χρονος επιχείρησε να στρίψει παράνομα αριστερά παραβιάζοντας την…