Η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου δεν σημαίνει απαραίτητα και χαμηλή ταχύτητα κίνησης. Προνοητικότητα και προσαρμοστικότητα χρειάζεται.
Η εξέλιξη της τεχνολογίας των κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου είναι ακρετά μεγάλη και δίκαια αποτελούν χαρακτηρίζονται θαυματουργοί, μιας και παρά το γεγονός ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα αντιμετωπίζουν αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπής ρύπων και έχουν αυξημένο βάρος, καταφέρνουν να καταναλώνουν λιγότερο σε σχέση με παλαιότερα.
Βέβαια στον περιορισμό της κατανάλωσης ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης, εκτός από την τεχνολογία, εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και αυτός που βρίσκεται στο τιμόνι, καθώς η δική του συμπεριφορά και οι αποφάσεις επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό πόσα λίτρα καύσιμο θα καταναλωνθούν σε μια διαδρομή.
Για να πετύχουμε την εργοστασιακή μέση κατανάλωση θα πρέπει να κινούμαστε με τα νόμιμα όρια ταχύτητας. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει ο οδηγός να προσαρμόσει την συμπεριφορά του στο δεξί πεντάλ με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορέσει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα του και να πετύχει τη χρυσή τομή.
Για να έχετε μια εικόνα πιο κοντά στην πραγματικότητα σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου που ανακοινώνει ένας κατασκευαστής, θα πρέπει να προσθέσετε ένα 20% με 25% παραπάνω στις εργοστασιακές τιμές. Η διαφορά μεταξύ των δύο τιμών ωφείλεται στο γεγονός ότι οι πραγματικές συνθήκες (συμπεριφορά οδηγού, καιρικές συνθήκες, κλίσεις, επιτάχυνση, μποτιλιάρισμα, λειτουργία προαιρετικού εξοπλισμού κ.α.) απέχουν αρκετά από τις εργαστηριακές που πραγματοποιούν οι κατασκευαστές.
Ποια όμως είναι η ενδεδειγμένη ταχύτητα κίνησης για να πετύχετε την μέγιστη δυνατή οικονομία καυσίμου; Σύμφωνα και με σχετικές μελέτες, η ιδανικότερη ταχύτητα κίνησης για τις λεωφόρους των πόλεων είναι το πολύ μέχρι τα 70 με 75 χλμ./ώρα, αρκεί βέβαια να το επιτρέπουν και οι συνθήκες κίνησης.
Σε αυτό το περιβάλλον, ο οδηγός δεν θα πρέπει μόνο να μην ξεπεράσει τα παραπάνω χλμ./ώρα, αλλά να τα πιάσει όσο το δυνατόν πιο ήρεμα και ομαλά, με ήπιο πάτημα του γκαζιού, σταδιακή επιτάχυνση και σωστές αλλαγές σχέσεων λίγο πριν την δεύτερη χιλιάδα σ.α.λ.
Το γρήγορο ανέβασμα και η σωστή επιλογή σχέσης στο σασμάν του αυτοκινήτου μας παίζουν καθοριστικό ρόλο στην οικονομία καυσίμου. Για αυτό και πρέπει να κινούμαστε με την υψηλότερη δυνατή σχέση σε περίπτωση που έχουμε χειροκίνητο κιβώτιο, και σε περίπτωση που έχουμε αυτόματο κιβώτιο να επιλέξουμε το οικονομικό προφίλ λειτουργίας ή να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας και να επιλέγουμε εμείς χειροκίνητα την επιθυμητή σχέση.
Ενας από τους μεγαλύτερους εχθρούς της οικονομικής οδήγησης είναι οι υψηλές ταχύτητες κίνησης, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι σημαντικό ρόλο παίζουν και διαφορά εξοπλιστικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα η λειτουργία του κλιματισμού, τα θερμαινόμενα καθίσματα κ.α..
Ακόμα, η ενδεδειγμένη ταχύτητα κίνησης εκτός αστικού ιστού (επαρχιακός) είναι τα 80 χλμ./ώρα, πάντα με την μέγιστη δυνατή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Σε αυτή την περίπτωση, η κατανάλωση καυσίμου είναι η χαμηλότερη δυνατή μιας και ο κινητήρας δεν πιέζεται και δεν υπάρχουν τα σταμάτα/ξεκίνα των πόλεων. Στον αυτοκινητόδρομο, ταχύτητες έως τα 110-120 χλμ./ώρα θεωρούνται ιδανικές για να μειώσετε την κατανάλωση χωρίς να “θυσιάσετε” παράλληλα χρόνο στο ταξίδι σας για να το κάνετε αυτό.