Όταν οι διαφημίσεις προκαλούν: Η woke ατζέντα και το φιλί της Μέρκελ με τον Σαρκοζί

14/12/2024

Όταν οι διαφημίσεις προκαλούν: Η woke ατζέντα και το φιλί της Μέρκελ με τον Σαρκοζί

Πολύχρωμες και άκρως προκλητικές διαφημίσεις. Σποτ που προωθούν πολύ την woke ατζέντα. Τι προσπαθούν να επιδιώξουν οι διαφημιστικές εταιρίες; Η Deutsche Welle προσπαθεί να εξηγήσει το φαινόμενο.

Ένα από τα παραδείγματα της νέας εποχής που έφεραν οι διαφημιστικές εταιρείες, είναι η πρόσφατη διαφημιστική καμπάνια της Jaguar, η οποία προκάλεσε τεράστιες αντιδράσεις. Πολλοί θαυμαστές της διάσημης αυτοκινητοβιομηχανίας αισθάνονται ακόμα ενοχλημένοι με την πολύχρωμη διαφήμιση.

Τι εννοούμε όμως; Στο σποτ της Jaguar παρουσιάζονται νεαρά μοντέλα, με εντυπωσιακά ρούχα σε έντονα χρώματα ενώ είναι βαμμένοι και με έντονο μακιγιάζ.

Από την πρώτη εικόνα νομίζεις πως τα μοντέλα πάνε για πασαρέλα καθώς εμφανίζονται μηνύματα «Ζήσε έντονα» και «Μην αντιγράφεις τίποτα». Οι θεατές μένουν με το στόμα ανοιχτό όταν αντιλαμβάνονται πως πρόκειται για διαφήμιση της Jaguar χωρίς όμως να εμφανίζεται ούτε ένα αυτοκίνητο.

Το υλικό που έφτασε στα μάτια των θεατών δεν ήταν άτοπο. Πρόκειται για μία κλασική συνταγή rebranding, όπου ένα παραδοσιακό προϊόν ακολουθεί μία επαναστατική στρατηγική μάρκετινγκ, για να διευρύνει το κοινό του.

Πρέπει άραγε να «προκαλεί» η διαφήμιση για να ξεχωρίσει στην εφήμερη δημοσιότητα των social media;   

Πάντοτε αυτό συνέβαινε

Ο Γκούιντο Τσουρστίγκε, καθηγητής ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο του Τύμπινγκεν, ξεκαθαρίζει πως η διαφήμιση που σοκάρει ή έστω υπερβαίνει τα συνηθισμένα δεν είναι κάτι καινούριο, απλά ενδυναμώνεται στην εποχή της ψηφιοποίησης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αμφιλεγόμενης διαφήμισης στο παρελθόν αποτελούσε η καμπάνια της ιταλικής Benetton, που απεικόνιζε οροθετικό άτομο και απασχόλησε ακόμα και το Ανώτατο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο της Γερμανίας.

Αργότερα η Benetton προκάλεσε αίσθηση με μία ακόμα «προκλητική» διαφημιστική καμπάνια: σε μία συλλογή φωτομοντάζ απεικονιζόταν η Άνγκελα Μέρκελ να δίνει ένα φιλί στο στόμα στον Νικολά Σαρκοζί, αλλά και ο Πάπας Βενέδικτος σε περιπτύξεις με έναν ιμάμη.

Παρόμοια κριτική δέχθηκε το 2020 και η η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen για ένα διαφημιστικό σποτ του νέου Golf, στο οποίο ένα τεράστιο λευκό χέρι εμφανίζεται να σπρώχνει και να απομακρύνει έναν μαύρο άνδρα από το νέο μοντέλο.

Το ζήτημα απασχόλησε το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης και ακολούθησε εσωτερική έρευνα, που κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε πρόθεση για ρατσιστική συμπεριφορά.

Νομικό ζήτημα ή θέμα «γούστου»;

Στη Γερμανία οι καταναλωτές που αισθάνονται ότι προσβάλλονται από συγκεκριμένα διαφημιστικά μηνύματα μπορούν να προσφύγουν στο Συμβούλιο Δεοντολογίας του διαφημιστικού κλάδου (κάτι αντίστοιχο με το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας στην Ελλάδα).

Μόνο το 2023 είχαν καταγραφεί 355 προσφυγές. Συνήθως οι διαμαρτυρόμενοι κάνουν λόγο για διακρίσεις με βάση το φύλο ή για σεξιστικές συμπεριφορές.

Ωστόσο, το ερωτικό στοιχείο στη διαφήμιση δεν θεωρείται εξ ορισμού σεξιστικό. Η επικεφαλής του Συμβουλίου Δεοντολογίας, Κάτια Χάιντσελ φον Χάινεγκ, ξεκαθαρίζει πως «δεν είμαστε αρμόδιοι για να κρίνουμε το γούστο του καθενός».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εταιρεία True Fruits, που παρασκευάζει smoothies και η οποία είχε λανσάρει μία διαφημιστική καμπάνια με λογοπαίγνια που περιείχαν σαφή σεξουαλικά υπονοούμενα για τη «στοματική απόλαυση» που προσφέρουν τα προϊόντα της.

Ορισμένες διαφημιστικές πλατφόρμες, όπως οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι και μία πόλη στη νότια Γερμανία, αρνήθηκαν να προβάλλουν την συγκεκριμένη διαφήμιση.

Οι υπεύθυνοι της επιχείρησης ανέφεραν ότι αυτό που έχει σημασία είναι να ενισχυθεί το «προφίλ της μάρκας» και δεν τους ενδιαφέρουν οι όποιες αντιδράσεις.

«Η πρόκληση στη διαφήμιση επιτρέπεται» αναφέρει πάντως η Κάτια Χάιντσελ φον Χάινεγκ.

Στα όρια της πρόκλησης είχε φτάσει μία καταχώριση της ζυθοποιίας Bitburger στο Instagram τον Ιανουάριο του 2023, με επίκαιρη αφορμή την πρωτοβουλία «Dry January», που πρεσβεύει την πλήρη αποχή από το αλκοόλ για έναν ολόκληρο μήνα μετά τις καταχρήσεις των εορτών, οι οποίες συνήθως συνοδεύονται από υπερβολική κατανάλωση φαγητού και ποτού.

Το διαφημιστικό μήνυμα της Bitburger απεικόνιζε μία εγκυμονούσα να απολαμβάνει μπύρα χωρίς αλκοόλ.

Η φον Χάινεγκ τονίζει πως σε αυτή την περίπτωση δεν παραβιάζονται οι κανόνες του Συμβουλίου Δεοντολογίας, από τη στιγμή που εμφανώς πρόκειται για ποτό χωρίς αλκοόλ.

Ωστόσο, η Bitburger είχε δεχθεί κριτική για τη συγκεκριμένη καταχώριση αλλά όπως τονίζει η επικεφαλής του Συμβουλίου Δεοντολογίας, «όποιος προκαλεί, πρέπει να αποδέχεται και κριτική. Δεν είναι κακό αυτό, μπορεί μάλιστα να οδηγήσει σε μία εξαιρετικά εποικοδομητική συζήτηση».  

«Η πρόκληση δεν είναι αυτοσκοπός»

«Η πρόκληση δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός στη διαφήμιση», εκτιμά από την πλευρά του ο Ματίας Σπέτγκενς, Διευθυντής Δημιουργικού στη διαφημιστική εταιρεία Scholz & Friends.

«Ωστόσο, πρέπει κανείς να αναζητεί νέους δρόμους για να ελκύσει την προσοχή του κοινού και συνήθως οι δρόμοι αυτοί ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα», συνέχισε.

Ο επικεφαλής της Jaguar, Ρόουντον Γκλόβερ, λέει στους Financial Times ότι η επιδίωξή του ήταν να μην λανσάρει ένα κλασικό διαφημιστικό σποτ αυτοκινητοβιομηχανίας. Και αυτό γιατί «αν κάναμε ό,τι κάνουν όλοι οι άλλοι, θα μας αγνοούσαν».

Δεν λείπουν άλλωστε και τα ενθαρρυντικά μηνύματα για την καμπάνια της Jaguar. Χαρακτηριστικό είναι το σχόλιο στο κλαδικό περιοδικό Horizont από την Κλαούντια Φίσερ-Άπελτ, Διευθύντρια Δημιουργικού στην εταιρεία branding Studio Karl Anders: «Επιτέλους ένα επαναλανσάρισμα που εξάπτει τα πνεύματα. Επιτέλους μία καινούρια σκέψη, μία αυθεντική ιδέα που βλέπει μπροστά…».

Πηγή: Deutsche Welle

To άρθρο Όταν οι διαφημίσεις προκαλούν: Η woke ατζέντα και το φιλί της Μέρκελ με τον Σαρκοζί δημοσιεύτηκε στο NewsIT .

 

Δημοφιλή Θέματα

Latest from Blog

Κωνσταντίνος Αργυρός στον Fipster: «Προσπαθώ να κρατάω την ψυχή μου λίγο πιο καθαρή»

Ο Κωνσταντίνος Αργυρός συνάντησε τον Fipster και στη συνέντευξη που του παραχώρησε, μίλησε μεταξύ άλλων για την προσωπική του ζωή, την καριέρα του στον χώρο του τραγουδιού αλλά και τα αρνητικά σχόλια που δέχεται, κατά καιρούς από ορισμένους. Σε ερώτηση του YouTuber για το αν διαβάζει και αν επηρεάζεται από…

Καιρός: Ραγδαία επιδείνωση από το απόγευμα με βροχές, καταιγίδες και ισχυρούς ανέμους – Έκτακτο δελτίο από την ΕΜΥ

Επιδείνωση αναμένεται να παρουσιάσει ο καιρός από τις επόμενες ώρες, με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ) να προειδοποιεί με έκτακτο δελτίο για ισχυρές βροχές και καταιγίδες και θυελλώδεις ανέμους.  Συγκεκριμένα, από το απόγευμα σήμερα (20.12.24) το σκηνικό του καιρού θα συνθέσουν κατά τόπους ισχυρές βροχές και καταιγίδες στην περιοχή Κέρκυρας-Παξών,…

Καλαμάτα: «Άκουσα “βοήθεια”, έτρεξα και τον βρήκα πεσμένο κάτω γονατιστό» περιγράφει μάρτυρας της δολοφονίας του εργολάβου

«Άκουσα ξαφνικά ”βοήθεια” κι έτρεξα», λέει στο newsit.gr εργαζόμενος του εργολάβου, ο οποίος την ώρα της δολοφονίας του 52χρονου άνδρα από τον 35χρονο Τούρκο στην Καλαμάτα, βρισκόταν σε μικρή απόσταση από το σημείο του εγκλήματος και την τελευταία στιγμή γλίτωσε κι αυτός από το μαχαίρι του δράστη.   Συγκλονισμένη είναι η…

Εύβοια: Στον εισαγγελέα τα δύο παιδιά και ο γαμπρός του 66χρονου που ομολόγησαν τη δολοφονία του

Στον εισαγγελέα οδηγήθηκαν το πρωί της Παρασκευής (20.12.24) τα δύο παιδιά και ο γαμπρός του 66χρονου, τον οποίο ομολόγησαν πως σκότωσαν στους Ανδρογιάνους Εύβοιας την περασμένη Τρίτη (17.12.24). Τα δύο παιδιά, ο 22χρονος γιος και η 26χρονη του ηλικιωμένου ομολόγησαν τη δολοφονία, ενώ στο έγκλημα συμμετείχε και ο 29χρονος σύζυγος…

Τόμι Λι: Η σύζυγός του αποκάλυψε ότι κάνει μπάνιο μία φορά την εβδομάδα επειδή γεννήθηκε στην Ελλάδα – «Εκεί δεν πλένονται καθημερινά»

Τα άπλυτα- κυριολεκτικά- του διάσημου ροκά Τόμι Λι, έβγαλε στη φόρα η σύζυγός του, Brittany Furlan.  Η Furlan δεν ενοχλείται από το γεγονός ότι ο σύζυγός της Tommy Lee, κάνει ντους μόνο «μία φορά την εβδομάδα». «Ο σύζυγός μου είναι πολύ τακτικός, κάτι που οι άνθρωποι δεν θα περίμεναν από…